Salut mental i emocional

La salut de les persones és un dels temes en els quals fem més incidència en aquest moment. Per aquest motiu des del Departament de Salut hem desenvolupat la Web App GestióEmocional.cat, la qual permet tenir eines per a la millora del benestar emocional i la salut emocional que permet realitzar clivatge i activar dispositius sanitaris en cas de ser necessari. L’objectiu és poder identificar aquells casos que necessiten una atenció directa pel seu estat de salut emocional i generar els circuits i estratègies perquè s’activin a través del SEM les primeres mesures d’atenció a aquestes persones i les puguin derivar als centres de salut mental i a l’atenció primària.

 

La situació d’excepcionalitat que estem vivint pot tenir un gran impacte en la nostra salut emocional per dos motius fonamentals: la pròpia malaltia i el confinament a la llar.

D’una banda, l’extensió de la pandèmia, el risc de contagi, el fet d’infectar-se un/a mateix/a o algú proper, o la pèrdua d’un ésser estimat, són situacions que poden generar por, tristor, incertesa, angoixa i, fins i tot, ràbia. 

D’altra banda, el fet d’estar tancats a casa per evitar la propagació de la maltia, amb les alteracions en la rutina diària que això comporta, pot fer augmentar la sensació de soledat i d’aïllament, i produir ansietat. 

No podem canviar la realitat que vivim, però sí que modificar la manera com ens hi enfrontem. Una bona gestió de les emocions ens pot ajudar a millorar el nostre benestar mental.

Més informació

 

L’Ajuntament de Barcelona i el Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya habiliten un telèfon d’assessorament psicològic on professionals experts en emergències atendran la ciutadania que presenti malestar emocional. 

Si et trobes en una situació de dol o de patiment per la situació d’emergència  pots trucar directament.

– Horari d’atenció: de 9 a 20 h, inclosos caps de setmana

– Telèfon de contacte:  649 75 67 13

Guia de Serveis i recursos per cuidar la salut mental i emocional

Aquest nou servei d’atenció psicològica per a la ciutadania en general es complementa amb altres serveis específics per a diferents sectors: 

Suport emocional als autònoms i autònomes: el número és el 900 505 805 (clau d’accés AUTONOMS2020) i funciona de 6 a 24 h. 

Suport emocional a les treballadores de la llar i de la cura: el número és el 900 505 805 (clau d’accés DOMICILIO2020) i funciona de 6 a 24 h.

Suport psicològic per al personal municipal en serveis essencials: el Servei de Prevenció de Riscos Laborals de l’Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa aquest nou servei d’assessorament psicològic.

Suport psicològic per a altres professionals de serveis essencials: el número és el 935.678.856 i l’horari d’atenció és de dilluns a diumenge de 9 a 20 h.

Telèfon de l’Esperança: el número és el 682.900.500 i funciona les 24 hores al dia els 365 dies de l’any.

  • BARCELONA CUIDA. ESPAI D’INFORMACIÓ I ORIENTACIÓ   

Barcelona Cuida és un centre que vol donar visibilitat a tots els recursos existents a la ciutat en l’àmbit de la cura i posar-los a l’abast de tothom.  Disposa d’un servei d’atenció telefònica i per correu electrònic per informar i assessorar les treballadores de la llar i de les cures i les famílies cuidadores en el marc de la crisi sanitària ocasionada per la Covid-19.   

Per a les treballadores de la llar i de les cures:

Per atendre consultes i resoldre dubtes sanitaris de protecció davant la Covid-19:  93 413 25 55 (de dilluns a divendres de 8 a 15 h)


Per a suport emocional i atenció psicològica quan se senti angoixa, nervis, es tinguin dificultats per dormir, etc.:  telèfon gratuït 900 505 805 (de dilluns a diumenge de 6 a 24 h). La clau d’accés és “DOMICILIO 2020”.

Assessorament  jurídic: (Drets Laborals, Barcelona Activa): 93 234 61 20  93 234 61 21 93 234 61  22 (de dilluns a divendres).

Per a famílies cuidadores que tenen persones contractades:
Per assessorar sobre què es pot oferir en matèria laboral a les persones contractades per fer les tasques de la llar o tenir cura de persones a casa seva: 
93 443 30 40 (de dilluns a divendres de 10 a 13 h)

Per a la ciutadania en general:
Barcelona Cuida atén telemàticament de dilluns a divendres de 8 a 14 h, per telèfon al  93 413 21 21 i per correu electrònic  ✉  barcelona.cuida@bcn.cat

 

El Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (COPC) ofereix assessorament psicològic telemàtic per a persones amb sordesa. 
Per accedir al servei d’assessorament psicològic telemàtic per a persones amb sordesa, el COPC ofereix dues opcions:

–  Una persona propera a la que requereixi el servei pot contactar  directament al telèfon d’assessorament psicològic  649756713 en l’horari establert (de 17 h a 19 h, inclosos cap de setmana), on es donaran les indicacions necessàries per realitzar una videotrucada.

– La persona amb discapacitat auditiva que desitgi sol·licitar el servei pot contactar directament per correu electrònic a suportpsicologic.PS@copc.cat.

 

Les persones amb diversitat funcional que tenen alteracions conductuals poden sortir al carrer durant el confinament.   En el marc d’aquesta instrucció, estarien incloses les persones diagnosticades de Trastorn de l’Espectre Autista (TEA) o Trastorn per Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (TDAH), entre altres 

Més informació

  • JOVES

Serveis de suport específic per a joves que s’han adaptat a la nova situació:

Els serveis juvenils us informen, assessoren i escolten des de casa 
Durant el període en què es mantingui l’estat d’alarma per la Covid-19, podeu seguir contactant telemàticament amb els punts infoJOVE de Barcelona, les assessories juvenils, el SAIF, el CRAJ, els Espais Joves i els Casals de Joves.

El Centre per a Famílies amb Adolescents i l’Aquí t’escoltem, que integren el Servei per a Adolescents i Famílies, continuen escoltant els neguits d’adolescents i famílies per correu electrònic i per telèfon. Per contactar amb el servei pots fer-ho així:

– Els punts Aquí t’escoltem i  es poden contactar telemàticament amb per consultar qualsevol tema de caire emocional enviant un correu electrònic a  ✉ consulta_aquitescoltem@bcn.cat. 

 – Per parlar amb el Centre per a Famílies amb Adolescents, podeu trobar-los de dilluns a dijous, de 9.00 a 13.00 hores i de 15.30 a 18.30 hores, i els divendres, de 10.00 a 13.30 hores:    Per Whatsapp: 680 178 972
Per correu electrònic:  saif@bcn.cat

– El Konsulta’m, el servei per a joves i adolescents impulsat per la Taula de Salut Mental de Barcelona, ofereix atenció telefònica i per correu electrònic:  ✉ konsultam_SM@parcdesalutmar.cat    600 460 754